Sølvkrokens fiskeharper og snører har vært på markedet i mer enn 50 år.
Vi ønsker å redusere plastbruken i våre produkter og begynner med fiskeharpene våre, forteller produktansvarlig for Sølvkroken, Jonny Helgesen.

Her kjøper du miljøharpa
Rent konkret betyr det at den største plastdelen i produktet, emnet, er erstattet med FSC-sertifisert treverk.
– I tillegg kuttes plastemballasjen på miljøharpene, forteller produktsjefen videre. Totalt sju fiskeharper blir miljøharper. To av disse er allerede i noen butikker i år, resten kommer til neste år.
– Harpene er ellers som før. De skal være enkle å bruke og gi masse fisk, lover Helgesen.
Nubben, XXL, Mørenot, Sport 1, Chr. Baardsen & Søn, Coop Byggmix Frosta, Nothuset og Skibs & Fiskeriutstyr er blant butikkene som har tatt inn den nye versjonen av Sølvkrokenharpa og Spesialharpa.
– Ikke i mål
– Sportsbransjen er, som alle andre bransjer, nødt til å tenke grønnere. Det vil vi, som har den største merkevaren på fiske i Norge, være med på, sier Tore Jørgensen, daglig leder i Nordic Outdoor, selskapet som eier Sølvkroken. Nordic Outdoor distribuerer fiske- og friluftsvarer til butikker over hele landet.
– Det kan være dyrt å være først ute, men den kostnaden er vi villige til å ta, understreker Jørgensen og legger til:
– Vi er også klare over at vi ikke er i mål bare fordi vi endrer på en produktserie, men dette er ett av stedene vi har begynt.
Kvalitet som miljøgrep
Små grønne grep har også vist seg å være god butikk, både for bedriften og for kundene:
– Det kan være så enkelt som at vi på lageret vårt i Arendal er knallgode til å pakke varene riktig, slik at volumet blir minst mulig, samtidig som vi ikke sender masse «fyllmateriale» til kundene våre. Vi er også gode på å bruke mye emballasje om igjen, avslutter Jørgensen.